Geng Mamak: Kisah Pencurian Emas Bernilai RM12 Juta Yang Menggempar Malaysia

  • 📰 JuiceMy
  • ⏱ Reading Time:
  • 114 sec. here
  • 6 min. at publisher
  • 📊 Quality Score:
  • News: 59%
  • Publisher: 63%

Geng News

Geng Mamak,Mamak,Ikat Tepi

YOUR DAILY BUNGKUS OF NEWS, EVENTS, POP CULTURE & HOT TEA.

The Basecamp, 3rd Floor South Wing, Sri Pentas, 3,Persiaran Bandar Utama, 47800 PJ, SelangorSebagai rakyat Malaysia, anda mungkin pernah terdengar tentang “Geng Mamak”. Sekiranya belum, mereka bukanlah sekumpulan lelaki yang menghabiskan masa dengan melepak di kedai mamak sepanjang malam sambil minum teh tarik dan berdebat tentang bola sepak.

Jenayah paling berprofil tinggi kumpulan ini adalah kecurian jongkong emas bernilai RM12 juta dari kompleks kargo Malaysia Airlines di bekas Lapangan Terbang Subang pada Hari Merdeka, 31 Ogos 1994. Ketika tiba di tempat kejadian, polis menjumpai tiga pengawal lapangan terbang yang telah pun diikat. Selepas selamat pengawal-pengawal tersebut mendakwa bahawa penjenayah telah menyamar sebagai anggota polis. Pada mulanya, penyiasat agak skeptikal dengan dakwaan tersebut, tetapi mereka segera mengkaji rakaman CCTV di tempat kejadian.

Tekad untuk menangkap pesalah-pesalh tersebut, Polis Diraja Malaysia menubuhkan sebuah pasukan penyiasat khas yang dipimpin oleh pasangan adik-beradik, Azizan dan Amidon Anan. Operasi Geng Mamak didirikan oleh lima adik-beradik Abu Bakar – Mohamed Nor Abu Bakar, Sharif, Rozlan, Amirudin, dan Yusuf – yang berketurunan kacukan Sri Lanka dan Malaysia.

Peranan setiap adik-beradik Abu Bakar dalam jenayah tersebut turut disusun secara strategik: Sharif berkhidmat sebagai mastermind disebalik pelan jenayah mereka, manakala Rozlan memainkan peranan penting dalam mengatur usaha penyamaran mereka. Soal siasat kemudian mendedahkan bahawa Sharif adalah dalang utama disebalik Geng Mamak, dan mereka menjalani gaya hidup yang sangat mewah. Tetapi, mereka melakukan jenayah ini bukan untuk meraih kekayaan; sebaliknya mereka inginkan status ‘legend’, dan hal ini menyebabkan mereka merancang jenayah dengan sangat teliti.

Si mati, berusia 33 dan 35 tahun, dikaitkan dengan siri perompakan bersenjata dan masing-masing mempunyai tiga rekod jenayah bagi kesalahan berkaitan dadah, kata Ketua Polis Negeri Sembilan, DCP Datuk Noor Azam Jamaludin. Sebelum kejadian ini, pasukan polis Bukit Aman telah melihat empat lelaki di dalam kereta Honda Accord terbabit di Jalan Seremban-Tampin. Ketika polis cuba memberhentikan kereta tersebut, kenderaan itu terus memecut laju dan pihak polis mengejar mereka sejauh empat kilometer.

“Dalam tergesa-gesa mereka melarikan diri, kereta suspek terbabas di Tanah Hitam. Suspek enggan menyerah diri, dan salah seorang daripada lelaki itu keluar dari kenderaan dan melepaskan beberapa das tembakan ke arah polis, manakala seorang lagi mengacukan parang ke arah seorang pegawai.

 

Thank you for your comment. Your comment will be published after being reviewed.
Please try again later.
We have summarized this news so that you can read it quickly. If you are interested in the news, you can read the full text here. Read more:

 /  🏆 11. in ENTERTAİNMENT

Entertainment Entertainment Latest News, Entertainment Entertainment Headlines

Similar News:You can also read news stories similar to this one that we have collected from other news sources.

Gang Mamak: Inside Malaysia's Slick RM12 Million Gold TheftYOUR DAILY BUNGKUS OF NEWS, EVENTS, POP CULTURE & HOT TEA.
Source: JuiceMy - 🏆 11. / 63 Read more »